Digitaalinen maailma, autot ja 2020-luku

Me vanhemmat autoilijat vielä muistamme, kun sanottiin, että automaattivaihteet eivät ole niin hyviä kuin manuaaliset. Tai kun ilmastointi oli vasta tulossa autoihin, sekä miltä tuntui ajaa ensimmäistä autoa, jossa oli oikeasti ohjaustehostin. Autot ovat kehittyneet koko reilun sadan vuoden aikana hurjasti, ja nyt on menossa kenties se nopein kehityksen aika, kun ollaan siirtymässä polttomoottoriautoista uusiin vaihtoehtoihin ja samalla digitaalisuus on lisääntymässä autoissa.

Emme yllättyisi jos vedonlyöntitoimistoille olisi tulossa omana osionaan kohteeksi Euroopan siirtyminen sähköautoihin, sillä niin moni Euroopan maa on luvannut pääsevänsa sinne nopealla aikataululla. Kuinka se sitten aiotaan toteuttaa, miten kansalaisilla on varaa, ja miten yhteiskunnan sähköverkot eri maissa onnistuvat tässä, onkin sitten eri asia. Vedonlyöntivihjeet eivät vielä kata tätä kyseistä mahdollisuutta, mutta jalkapalloon, jääkiekkoon, koripalloon ja moneen muuhun lajiin vihjeitä on saatavilla joka päivä. Siinäkin on aika mennyt eteenpäin, koska aiemmin vihjeet piti lukea lehdestä päiviä ennen tapahtumaa, tai soittaa vihjepuhelimeen – nyt vihjeet voi lukea missä ja koska tahansa vaikka mobiilisti omalla älypuhelimellaan, ja vielä pelatakin siinä samalla. Digitaalisuus on vienyt tuon pelaamisen itseasiassa vielä piirun verran pidemmällekin, eli älypuhelimella voi pelata livekohteita samalla kun katsoo ottelua tai tapahtumaa omasta älypuhelimestaan! Itseasiassa Euroopan laajuisesti katsottuna, livepelaaminen on jo ohittanut perinteisen etukäteen voittajasta tai tuloksesta pelaamisen.

Autot ja digitaalinen tulevaisuus

Jo nyt 2020-luvulla olemme nähneet kuinka edistyksellisesti autoihin on tuotu paljon lisää kuskeja helpottavia ominaisuuksia, joista suurin osa on tullut lisäämään turvallisuutta siltä varalta, että kuskin huomiokyky herpaantuu. Suuri tavoite auton valmistajilla on päästä autovaiheeseen, missä autot ovat täysin itsestään ohjautuvia, ja kuskista tulee matkustaja, joka vain kertoo liikennevälineelle, minne ollaan menossa. Silloin auto oikeasti toteuttaa oman nimensä, eli AUTOmaatti, joka vie matkustajan paikasta a, paikkaan b. Tälle hetkellä vielä tilanne on sellainen, ettei lait ja asetukset tätä vielä mahdollista, vaikka sellainen tekniikka kenties olisi jo lähes valmiina.

Minne sitten ensimmäiset itseajavat automaattiautot tulevat? Todennäköisesti alueelliseen kutsuliikenteeseen ja rahtiliikenteeseen. Tavoitteena on samalla kuitenkin vähentää kokonaisliikenteen määrää liikenteessä olevien kulkuneuvojen määrän suhteen – miten sitten tehdään siirtymiinen autonomisiin autoihin, eli kauanko meillä on kuskillisia autoja yhtä aikaa liikenteessä? Vai onko todennäköisempi malli kuitenkin sellainen, missä automaattiset kuskittomat kulkuvälineet tulevat alue kerrallaan käyttöön ja nykyaikaiset autot kielletään alue kerrallaan, samalla tavalla kuin joissain kaupungeissa on jo tehty dieselautoille, ja kohta tehdään kaikille polttomoottoriautoille.

Itseasiassa isojen autovalmistajien pääinsinöörit ovat huomanneet viime vuosina, ettei se täysin itsenäinen auto olekaan niin helppo valmistaa ja kehittää kuin alunperin ajateltiin. Kehitystyöhön on käytetty maailmalla mijardeja ja käytetään edelleen, jotta autoista tulisi entistä turvallisempia ja ympäristöystävällisiä, mutta täysin itsenäisistä autoista ei enää puhuta niin kovaan ääneen kuin vielä 2010-luvun loppuvuosina. Tulevatko ne kuitenkin joskus, niin vastaus on, että aivan varmasti tulevat jossakin mittakaavassa. Todennäköisesti tuo mittakaava on juuri julkinen paikallisliikenne, josta on tehty jo paljon kokeiluja ympäri maailmaa. Tätä on testattu Suomessakin. Jotta nämä itseohjautuvat julkisen liikenteen kulkuneuvot tulisivat enemmän käyttöön, on vielä paljon kysymyksiä kuten, lisääkö vai vähentääkö automaatio ruuhkia, miten itseohjautuvat autot toimivat huonoissa sääolosuhteissa ja kuka ottaa vastuun, jos kuskiton auto kolaroi?

Odotatko sinä jo innolla näitä itsestään liikkuvia linja-autoja, vai riittäisikö sinulle autojen kehittyminen enemmän kohti ympäristöä säästävää ajamista. Mikä sinällään on jo aika mahdotonta, sillä yksi eniten luontoa saastuttava asia on autojen renkaista irtoava irtokumi, ja sen vähentämiseksi pitäisi yksinkertaisesti vähentää ja rajoittaa yksityisautoilua, eli tulisiko näistä uusista automaattisista julkisen liikenteen kulkeneuvoista ratkaisu tähän pulmatilanteeseen?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.