Jo 15 minuutin ajo-opetus voi auttaa laskemaan ajamisen päästöjä jopa 15 %

Neste ja Ajotunti.fi-autokoulu tutkivat touko‒kesäkuussa 2022 ajotavan ja -opetuksen vaikutusta ilmastopäästöjen vähentämiseen. Tuoreen tuhannelle suomalaiselle tehdyn kuluttajakyselyn* mukaan 54 % vastaajista uskoo ajavansa ilmastoystävällisesti, mutta vastaavasti jopa joka neljäs ei osaa sanoa, onko oma ajotapa ilmastoystävällinen. Osana hanketta Neste ja Ajotunti.fi toteuttivat autokouluoppilaiden kanssa ajotestit, joiden mukaan ilmastoystävällisemmällä ajotavalla on mahdollista laskea autolla ajamisen päästöjä ja polttoaineen kulutusta ajotavasta riippuen jopa 6‒15 %. Osaamisen näkökulmasta jo 15 minuutin ajo-opetuksella voidaan saada aikaan merkittäviä muutoksia. 

“Jo olemassa olevia ratkaisuja autoilijoille vähentää päästöjä ovat muun muassa vähäpäästöisemmät polttoaineet tai ajoneuvot, mutta näiden lisäksi tarvitsemme myös monia muita ratkaisuja. Tutkimuksellamme pystyimme osoittamaan ajo-opetuksen vaikutuksen autoilun päästöihin. Hankkeemme tavoitteena on myös tarjota kimmoke siihen, että ilmastoystävällinen ajotapa saataisiin entistä merkittävämmäksi osaksi autokoulujen opetusta niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Jos koko autokoulua suorittava ikäluokka saisi saman koulutuksen, olisivat sen kerrannaisvaikutukset huomattavat koko tulevan ajouran ajalta”, sanoo Nesteen Marketing & Services -liiketoimintayksikön markkinoinnista ja digitalisaatiosta vastaava johtaja Mika Hyötyläinen. 

Kyselytutkimuksen mukaan ilmastoystävällisimmin kokevat ajavansa 25‒34-vuotiaat sekä 55‒64-vuotiaat suomalaiset. Suurin syy ilmastoystävälliselle ajamiselle (67 %) on halu säästää polttoainekuluissa. 18‒24-vuotiaista jopa 72 % kertoi, että halu vähentää päästöjä ja suojella luontoa on suurin motivaattori ilmastoystävälliselle ajamiselle. 

“Ikäryhmien välillä on huomattavaa eroa siinä, kuinka ilmastoystävällisen ajotavan periaatteet tunnetaan ja kuinka moni suomalaisista tietoisesti pyrkii ajamaan ilmastoystävällisesti. Meidän pitää kasvattaa tietoisuutta ajotavan vaikutuksista päästöihin sekä käytännön opetusta. Yksi konkreettinen keino on tuoda autokouluihin opetusmoduuli, jota olemme nyt pilotoineet. Uskomme, että vaikutus erityisesti nuoriin kuljettajiin on suuri pitkällä tähtäimellä”, sanoo Hyötyläinen. 

Autokoulut käyttävät ilmastoystävälliseen ajo-opetukseen aiempaa vähemmän aikaa

Nesteen ja Ajotunti.fi:n touko‒kesäkuussa 2022 toteuttamat testiajot tehtiin Helsingissä. Ajoreitti oli pituudeltaan kahdeksan kilometriä, ja se sisälsi ajoa kaupungissa ja moottoritiellä. Testiajo yhden kuljettajan kanssa kesti kokonaisuudessaan kaksi tuntia. 

“Ensimmäinen ajotesti tehtiin vapaasti kuljettajan omalla ajotyylillä, minkä jälkeen tarkistimme kulutustiedot ja pidimme kompaktin teoriaosuuden. Siinä kävimme läpi korjattavat ja huomioon otettavat asiat vähäpäästöisempien ajovalintojen tekemiseksi. Tämän jälkeen ajoimme saman reitin uudelleen ja vertasimme lukemia keskenään. Testitulosten mukaan päästöt laskivat ajotavasta ja kuljettajasta riippuen 6‒15 %. Teoriaosuuden myötä ajotavoissa huomattiin merkittäviä muutoksia, kun ajajien kiihdytysten osuus ajosuoritteesta laski ja keskinopeus toisella kierroksella nousi, kun pysähdyksiä oli vähemmän”, sanoo Ajotunti.fi:n ajo-opettaja Kristiina Anunti.  

“Traficomin ohjeistuksen pohjalta autokoulut tekevät oman opetussuunnitelmansa, mutta tällä hetkellä monissa autokouluissa ilmastoystävälliseen ajamiseen käytettävissä oleva aika ei riitä aiheen läpikäymiseen sen ansaitsemalla laajuudella. Materiaalien pohjustaminen sekä konkreettiset vinkit ja niiden testaaminen jo tämän pilotin myötä tuottivat erinomaisia tuloksia. Olisi hienoa nähdä ilmastoystävällisen ajamisen painottuvan jatkossa lainsäädännössä ja ohjeistuksissa laajemmin”, Anunti jatkaa. 

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin mukaan on tärkeä asia, että ilmastoystävälliseen ajotapaan kiinnitetään huomiota. 

“Jokainen voi omalla toiminnallaan vaikuttaa ympäristön kuormittumiseen. Tarvittavat muutokset omaan ajotyyliin voivat olla hyvinkin pieniä, mutta niillä voi olla isoja vaikutuksia. Ilmastoystävällinen ajotapa on ympäristöteko, joka ei edellytä kalliita investointeja. Siinä hyödynnetään taloudellisen ajamisen periaatteita, jotka oppii pienellä harjoittelulla. Taloudellinen ajotapa vähentää sekä päästöjä että ajamisesta aiheutuvia polttoainekuluja”, sanoo Traficomin erityisasiantuntja Marjo Immonen. 

Ajoreitinkin valinnalla on merkitystä 

Ajotavan ja -reitin vaikutusta päästöihin ja polttoaineen kulutukseen on tutkittu aiemminkin, muun muassa VTT:n ja Nesteen toimesta. Keväällä 2020 Neste tutki yhdessä HERE Technologiesin ja PTV Groupin kanssa reittivalinnan vaikutusta tieliikenteen päästöihin. Suomessa pääkaupunkiseudulla tehtyjen testien mukaan ilmastoystävällisempi reitti voi vähentää hiilidioksidipäästöjä jopa 6 % verrattuna navigaattorien yleisimmin suosittamaan nopeimpaan reittiin. 

”VTT on mukana EU:n rahoittamassa MODALES-hankkeessa, jonka ensimmäisen vaiheen tutkimustulokset osoittivat, että kuljettajien välillä voi esiintyä merkittäviä eroja niin hiilidioksidi- kuin lähipäästöjen suhteen. Keskimäärin kuljettajien vaikutukset hiilidioksidipäästöihin vaihtelivat ajoneuvoista riippuen peräti 26 %, lähipäästöjen myös vaihdellessa moninkertaisesti. Tyypillisesti hiilidioksidi- ja lähipäästöillä löydettiin vahva korrelaatio, jolloin vähemmän polttoainetta kuluttavat kuljettajat tuottivat samanaikaisesti vähemmän lähiympäristölle haitallisia pakokaasupäästöjä”, kertoo VTT:n erikoistutkija Rasmus Pettinen.

Lähde: Neste

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.