Liikenne ja autoilu ovat käymistilassa

Autojen voimanlähde on muuttumassa. Viimeiset yli satavuotta pääsääntöisesti käytössä olleet polttomoottorit eli bensiini- ja dieselmoottorit ovat siirtymässä pois liikenteestä. Näin on päätetty EU:n ja maailman tasolla, mutta miten käy todellisuudessa, sillä yhä tänäkin vuonna tehtaista tulee vielä miljoonia polttomoottoriautoja ja esimerkiksi EU:n jälkimarkkinat työntävät vanhat autot Afrikkaan.

Miten siirtymä tuleviin vihreämpiin moottoreihin onnistuu, jää nähtäväksi. Juuri nyt on tiedotettu mm. Toyotan toimesta, ettei se pysty tuottamaan tänä vuonna niin monta uutta autoa, kuin alun perin piti tuottaa. Tehtailla on komponenttipuute, joka tarkoittaa miljoonien autojen toimittamatta jättämistä jo loppuvuodelle 2021. Tosiasia kuitenkin on siitäkin huolimatta, että varsinkin Länsi-Euroopassa autoilijat tullaan velvoittamaan vaihtamaan pois polttomoottoreista. Miten sitten autorahoitus kannattaa uuteen autoon järjestää, mistä tavallinen kuluttajia tietää, mistä löytyy järkevät vaihtoehdot?

Onneksi nykyaikainen netti on täynnä ei vain hömppää vaan myös hyödyllistä tietoa, kuten lainavertailu kuluttajille erilaisista autorahoitusvaihtoehdoista.

Uutta autoa ostamassa

Autojen ostaminen on muuttunut viime vuosien aikana. Auton voi ostaa vanhaan tapaan osamaksulla, tai erillisellä autoluotolla. Auton voi myös hankkia vuokrattuna eli leasing-auton tai jopa siten, että auton osamaksujen mukana maksetaan myös auton ylläpito, eli renkaiden vaihdot, rengashotellit, huollot ja katsastukset. Lisäksi autoa ostaessa voidaan jo sopia, että autoliike ostaa auton takaisin esimerkiksi kolmen vuoden päästä myyden ostajalle jälleen uuden auton. Tämä luon autoliikkeille aivan uuden tavan saada uusia merkkiuskovaisia asiakkaita. Niin kauan kuin tällainen palvelu toimii, eikä sen hintalappu ole liian korkea, on malli todellakin soveltuva uusiin autoihin, joissa on vuosi vuodelta enemmän elektroniikkaa ja sitä kautta Euroopan vaihtuvissa oloissa alttiimpia rikkoutumiselle esimerkiksi talven pakkasilla.

Yritysautojen markkinat

Myös yritysautopuolella markkinat ovat laajentuneet sekä automerkkien, moottorivaihtoehtojen sekä sopimuksen sisällön kautta. Automyyjät pyrkivät pariinkin eri asiaan uuden asiakkaan kanssa:

  • saamaan aikaan luottamussuhteen asiakkaan kanssa, jotta tämä palaisi uuden autotarpeen tullessa
  • saada asiakas ymmärtämään, että mitä paremmin hän huoltaa autonsa, sen paremmin sen arvo säilyy
  • ottamalla sopimuksen, joka sisältää huollot mahdollistetaan vuodesta toiseen huoleton ajaminen

Varsinkin yritysautoilussa on tärkeätä saada aikaiseksi kokonaisuus, joka on auton tai autot hankkivalle yrityksille mahdollisimman helppo ja taloudellisesti järkevä. Myös yrityksille on tullut tarjolla yrityslainavertailu, sen avulla yrityksen talousasioista vastaavat saavat nopeasti vaihtoehtoisia ehdotuksia niin autolainojen kuin muidenkin yrityksen investointien rahoitukseen. Siinä missä henkilöasiakkaille on saatavissa lainoja sadoista euroista kymmeniin tuhansiin, on yrityslainamarkkinoilla saatavissa nopeita lainoja aina satojen tuhansien eurojen lainaluokissa.

Liikenne 2050-luvulla

Monet tulevaisuuden tutkijat ovat jo luomassa tulevaisuuden maailmoja pidemmällekin, mutta näin 2021 ajaessamme nykyisillä eurooppalaisilla teillä, emme voi olla kuin ihmettelemättä, miten tulevaisuuden autoilun tarvitsema uusi infra tullaan järjestämään. Ympäri Eurooppaa ovat jo nyt yksityiset huoltoasemat nostaneet esille oman mielipiteensä, että he eivät tule omalla rahoituksellaan rakentamaan mitään sähköautojen latausasemia, ei ainakaan ennen kuin heille on selvää, miten he voivat tehdä siitä kannattavaa liiketoimintaa.

Samalla mietitään myös kuumeisesti sitä, onko nykyinen sähköauto sittenkään se tapa, jolla tulevaisuuden vihreämpi liikenne toteutetaan, vai tulevatko vetyautot viemään voiton nykyisestä sähköautoteknologiasta. On se 2050-luvun autojen teknologia mikä onkaan, tosiasia on, että seuraavat 20 vuotta ovat meille vastaavaa aikaan kuin ratsastajilla ja hevosvaljakoille oli 1900-luvun alkuvuodet.

Oletko sinä jo ostanut ensimmäisen, vai jo vaihtanut jopa uuteen sähköautoon? Vai menetkö vielä hybridillä, vai peräti päädyitkö sittenkin vielä uuteen polttomoottoriautoon?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.