Polestarin uusi raportti johdattaa autoteollisuutta kohti parempaa läpinäkyvyyttä

  • Polestar julkistaa täydelliset tiedot sähköautojensa ympäristövaikutuksista ja peräänkuuluttaa läpinäkyvyyttä koko autoteollisuudelta
  • Polestarin tavoitteena on olla autoalan läpinäkyvin yhtiö, joten se on laatinut elinkaariarvioinnin, joka näyttää Polestar 2 -mallin kokonaisympäristövaikutukset auton elinkaaren ajalta
  • Polestarin pääjohtaja: “Autojen muuttaminen sähköiseksi on vasta lähtöpiste”
  • Uusi tutkimus osoittaa, että kuluttajilla on vähäinen luottamus autoteollisuuteen ja halu autojen ympäristövaikutusten parempaan läpinäkyvyyteen

Suorituskykyisten sähköautojen merkki Polestar julkaisee täydelliset tiedot sähköautojensa hiilijalanjäljestä. Ruotsalaisyhtiön mielestä autoteollisuuden tulee olla suunnannäyttäjä siirtymässä kohti kestävää liikkumista, ja läpinäkyvyys on tässä merkittävä osatekijä. Siksi Polestar haluaa näyttää esimerkkiä läpinäkyvyydestä tekemällä elinkaariarvioinnin, joka osoittaa Polestar 2 -mallin ympäristövaikutukset auton koko elinkaaren ajalta.

Elinkaariarvioinnissa otetaan huomioon monia eri vaiheita valmistuksesta kierrätykseen, ja se tiivistää ympäristövaikutukset yhteen helposti ymmärrettävään lukuun. Tämän ansiosta asiakkaat voivat tehdä nopean ja tiedostavan päätöksen autoa ostaessaan.

Polestarin pääjohtaja Thomas Ingenlath toteaa seuraavaa: “Autonvalmistajien on kannettava vastuunsa. Näemme joka viikko uutisia, että jokin autonvalmistaja on sähköistymässä. Tämä on tietenkin ihailtavaa, mutta pelkkä sähköistäminen ei riitä. Autojen muuttaminen sähköiseksi on vasta lähtöpiste. Meidän täytyy olla rehellisiä ja läpinäkyviä.”

Polestar haluaa mennä entistä pidemmälle ja kehottaa autoteollisuutta toimimaan läpinäkyvämmin, jotta luottamus asiakkaisiin voidaan palauttaa. Viimeaikainen tutkimus osoittaa, että vain yksi neljästä asiakkaasta luottaa autonvalmistajien läpinäkyvyyteen ja aikeisiin toimia yhteiskunnan parhaaksi[1]. Yli puolet asiakkaista vaatii enemmän läpinäkyvyyttä ja mahdollisuutta vertailla autojen välisiä CO2-jalanjälkiä. Koko alan laajuisen standardin käyttöönotto voisi olla ratkaisu.

Polestarin elinkaariarvioinnissa havaittiin, että Polestar 2:n lanseerausmalli poistuu tehtaalta 26 tonnin hiilijalanjäljen kera. Verrattuna bensiinimoottorilla varustettuun Volvo XC40 -malliin Polestar 2:lla on suurempi jalanjälki valmistusvaiheessa pääasiassa energiaintensiivisen akkutuotantoprosessin vuoksi.

Kun sähköauto saapuu asiakkaalle ja sitä ladataan vihreällä energialla, CO2e*-jatkopäästöt ovat mitättömät. Fossiilista polttoainetta käyttävä auto ohittaa sähköauton CO2e-kokonaispäästöissä 50 000 kilometrin ajon jälkeen.

“Työskentelemme kohti tuotannon nollapäästöjä, mutta elinkaariarviointimme osoittaa, että Polestar 2 on jo nyt ympäristöä auttava ratkaisu. Sähköauton hiilivaikutus on alle puolet vastaavan bensiiniauton vaikutuksesta, jos sähköautoa ladataan vihreällä energialla”, sanoo Polestarin kestävän kehityksen johtaja Fredrika Klarén.

Polestar näyttää muille esimerkkiä ilmoittamalla tuotteidensa ympäristövaikutukset. Autonvalmistaja esittää selkeästi Polestar 2:n CO2e-jalanjäljen ja jäljitetyt riskimateriaalit ympäristöselosteessaan. Kierrätettyjen ja uusiutuvien materiaalien prosenttiosuus tulee sekin nähtäville myöhemmin.

Lähde: MyNewsDesk

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.