Sähkö, huippulaatu ja digitaalisuus korostuvat Mercedes-Benzin kasvussa, sähköistetyt autot yli 50 % myynnistä vuonna 2030

  • Neljä uutta sähköautomallia EVA-perusrakenteelle vuodesta 2021 alkaen
  • Uusia sähköautomalleja AMG:ltä ja Maybachilta, myös ikoninen G-sarja sähköistyy
  • Uusi MMA-perusrakenne kompakti- ja keskikokoluokan sähköautoille vuonna 2025
  • Yli puolet Mercedes-Benzin globaalista myynnistä on sähköistettyjä autoja vuonna 2030
  • Hybridimalleja kehitetään voimakkaasti edelleen sähköautojen rinnalla
  • Ola Källenius: Aiomme suunnitella ja valmistaa maailman haluttavimmat automallit

Mercedes-Benz on päivittänyt yritysstrategiansa 2020-luvulle. Yhtiö tavoittelee kannattavaa kasvua koko kaikissa segmenteissä ja edustusautoluokassa sekä markkinajohtajuutta autoalan sähköistymisessä ja digitalisoimisessa. ”Aiomme suunnitella ja valmistaa maailman haluttavimmat autot. Tehostamme tuotevalikoimaamme ja sen asemoimista markkinoilla. Keskitymme voittamaan siellä, missä sillä on merkitystä: sähköistetyissä autoissa ja niiden softateknologioissa”; Daimler AG:n pääjohtaja Ola Källenius määrittää. ”Uudella strategiallamme sitoudumme selkeästi oman autotuotantomme täyteen sähköistämiseen ja liiketoimintamme täydelliseen hiilineutraaliuteen, jo aiemmin hyväksytyn Ambition 2039 -ohjelmamme mukaisesti.”

Mercedes-Benzin aikoo parantaa ja kehittää asiakaskokemusta ja automallistojaan seuraavilla tavoilla:

Ajattelu ja toiminta hiotaan kokonaan premium-tasoiseksi

Korkea laatu on aina ollut osa Mercedes-Benzin sielua ja sisintä. Jatkossa tästä lähestymistavasta tulee globaalisti osa kaikkea toimintaa ja tuotteita, asiakaskokemusta ja digitaalisia teknologiaratkaisuja. Mercedes-Benz muotoilee uudelleen tuotevalikoimansa, kommunikointikäytäntönsä ja myymäläverkostonsa voidakseen välittää aidon premium-luokan kokemuksen – luksusvaikutelman, joka on sähköinen, ohjelmistopainotteinen ja ympäristön kannalta kestävä.

Asiakaspohjaa laajennetaan omia tuotemerkkejä kehittämällä

Interbrand-tutkimuksen mukaan Mercedes-Benz on maailman arvokkain premium-luokan edustusautomerkki. Lisäksi Mercedeksellä on neljä huipputason omaa brändiä: AMG, Maybach, G sekä EQ. Niiden kehitystä kiihdytetään jatkossa. AMG:n sähköistyminen alkaa jo ensi vuonna, ja samalla sen teknologinen yhteistyö F1-sarjan kanssa tiivistyy. Maybachin osuus aiotaan kaksinkertaistaa, ja samalla luksusautoluokan terävin kärki sähköistyy. Legendaarisen G-sarjan kysyntä ylittää tuotantokapasiteetin, jota aiotaan kasvattaa yhtä aikaa G-sarjan sähköistämisen kanssa. EQ-sähköautomerkin kautta Mercedes-Benz tavoittelee uutta asiakaskuntaa korkean teknologian huipputuotteilla.

Autoalan sähköistymisessä ja käyttöjärjestelmien kehittämisessä tavoitteena on markkinajohtajuus

Sähkö ensin -strategian mukaisesti Mercedes-Benz on ilmoittanut neljästä uudesta täyssähkömallista, jotka perustuvat tulevaan EVA-perusrakenteeseen (Electric Vehicle Architecture). Sarjan ensimmäinen malli on EQS vuonna 2021, ja sen WLTP-mitattu toimintamatka sähköllä yltää 700 kilometriin. Sitä seuraavat EQE, EQS-SUV sekä EQE-SUV. Vuodesta 2025 lähtien sähköautomallistot laajenevat voimakkaasti edelleen, kun uusi sähköautoille suunniteltu MMA-perusrakenne (Mercedes-Benz Modular Architecture) otetaan käyttöön kompakti- ja keskikokoluokan sähköautomalleissa. Sähköautomallistojen laajenemisen rinnalla Mercedes-Benz kehittää edelleen voimakkaasti hybridiautojen mallistoaan.

Mercedes-Benz valmistaa itse käyttämänsä seuraavan sukupolven eMotors -sähkömoottorit ja kehittää akku- ja latausteknologiaa yhteistyössä strategisten yhteistyökumppaneidensa CATLin, Farasiksen ja Sila Nanon kanssa. Mercedes-Benz tulee ottamaan huikeita kehitysaskeleita akkuteknologiassa. Uudet akkumateriaalit ja tuotantoprosessit kasvattavat auton toimintamatkaa, lyhentävät latausaikoja ja alentavat kustannuksia. Softapuolella Mercedes-Benz ottaa käyttöön uuden, itse kehittämänsä MB.OS-käyttöjärjestelmän vuonna 2024. Lisäksi käynnissä on Vision EQXX -teknologiaohjelma, jonka tavoitteena on rakentaa äärimmäisen tehokas ja toimintamatkaltaan poikkeuksellinen täyssähköauto. Stuttgartissa johdetun hankkeen synnyttämiä innovaatioita hyödynnetään nopeasti myös sarjatuotannossa jo olevissa sähköautoissa. Hankkeessa hyödynnetään vahvasti Mercedes-Benzin ylivertaista teknologista F1 -osaamista, jossa poltto- ja sähkömoottorit on yhdistetty alan parhaalla tavalla.

”Emme tavoittele sen enempää kuin johtajuutta autoalan sähköistämisessä ja digitaalisten järjestelmien kehityksessä”, Mercedes-Benzin toimitusjohtaja ja tutkimusjohtaja Markus Schäfer määrittää. ”Laajennamme sähköistä tuotevalikoimaamme niin, että sen osuus globaalista myynnistämme on yli 50 prosenttia vuonna 2030. Samalla investointimme polttomoottorien kehittämiseen laskevat nopeasti ja polttomoottorivaihtoehtojen lukumäärä putoaa 70 prosenttia vuoteen 2030 mennessä.”

Lähde: News Cision


Muuta luettavaa muualta

Mitkä olivat DNA:n myydyimmät puhelimet tammikuussa 2022?

Älypuhelin löytyy melkein jokaiselta suomalaiselta aina lapsesta vanhempaan ikäryhmään asti. Markkinoilta löytyy monen valmistajan eri mallisia älypuhelimia. Näihin eri malleihin voit tutustua vaikka dna puhelimet aiheiseen uutiseen.

Digipostipalvelu Kivra

Ruotsin valloittanut digipostipalvelu Kivra kasvaa vauhdilla myös Suomessa. Jotta palvelu olisi mahdollisimman laajasti suomalaisten saatavilla, Kivra-sovellus on nyt ladattavissa myös Huawein AppGallery-sovelluskaupassa.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *