Tulevaisuuden kaupunkiliikenne

Miltä sinusta nykyinen kaupunkiliikenne tuntuu? Tietenkin jos olet Kreikassa tai Italiassa, on se hieman erilaista kuin esimerkiksi Englannissa tai Ruotsissa ja Suomessa. Tosiasia on, että liikenne muuttuu koko ajan ja suurin ja näkyvin muutos jo kauan on ollut, että liikennemäärät kasvavat ja yhä erilaisempia liikennevälineitä on käytettävissä.
Me olemme kuvitelleet erilaisia tulevaisuuden skenaarioita, ja tutkijat ovat esittäneet erilaisia näkemyksiä siitä, millainen on tulevaisuuden liikenne. Varsinkin kaupungeissa muutos pitää tapahtua nopeasti, sillä lähes jokaisessa maassa muuttoliike on kaupunkeihin päin, eikä sieltä pois. Pois kaupungeista matkustavat vain ne, joilla on oikeasti varaa asua kaupunkien ulkopuolella.
Tämän kaiken tulevaisuuden kuvien keskellä myös nykyajassa muuttuvat asiat. Esimerkiksi rahapelien maailmassa uutuutena ovat tulleet pikakasinot, jotka omalla tuotepalvelullaan kuvastavat hyvin nykymaailman kuluttajien yhtä näkökulmaa: nopeammin, helpommin ja turvallisemmin. Pikakasinoilla ei tarvita uutta salasanaa muistilistalle, kun kirjautuminen tapahtuu omilla pankkitunnuksilla pankkiyhteyden kautta, jonka on voinut toimittaa esimerkiksi ruotsalainen maksuliikenteen edelläkävijä Trustly.
Lennämmekö vai menemmekö junalla?

Monet tulevaisuuden kuvat heittävät meidät matkustamaan erilaisilla lentävillä härveleillä, mutta onko sekään ratkaisu, että kaupunkien taivas on täynnä yksinlentäviä kaupunkilaisia? Jos kuitenkin jo nyt nähdän että hiilineuraalitavoitteet ajavat kaupunkeja ja maita kohti päästötöntä tulevaisuutta, niin eikä loogista olisi olettaa, että tulevaisuuden kaupunkiliiikenne rakentuisi entistä paremmille verkostoille julkista liikennettä?
On tutkittu, että tulevaisuudessa liikkumisen tarve ja muodot tulevat mullistumaan uuden teknologian sekä työn ja vapaa-ajan muutosten siivittäminä. Kaupungistumisen ja digitalisaation seurauksena lasten ja nuorten fyysinen passivoituminen, vanhusten sosiaalinen eristäytyminen sekä työikäisiä piinaava kiire uhkaavat lisääntyä. Kylläkin jo nyt 2020-luvulla on nähty muutoksia kiireen lisääntymiselle, ja kenties sittenkin sekä ihmiset itse että liikemaailma jo nyt ymmärtävät etsiä sovelluksista ja kehityksestä keinoja vähentää ihmisten kiirettä ja siitä johtuvaa stressiä.
Kauppa on jo muuttunut
Verkkokaupan lisääntyminen on jo näkynyt paketti- ja logistiikkapalvelujen
kysynnän kasvuna. Tulevaisuudessa trendin ennakoidaan voimistuvan. Verkkokaupassa tavarat toimitetaan varastosta suoraan asiakkaalle ilman välivarastointia tukkuliikkeessä ja vähittäismyymälässä. Ja vaikka se kuulostaisi meistä tieteiskirjallisuudelta, jo nyt on testattu verkkokauppaostosten toimittamista automaattisesti varastosta ostajalle droneille – lentäen.
45 % erään tutkimuksen vastaajista sanoi, että ei ole itse henkilökohtaisesti halukas luopumaan omasta yksityisautostaan. Sama tutkimus kuitenkin kertoi, että kaikkien mielestä joukkoliikenne on tulevaisuutta. Kuten tuo tutkimus, ihminen on monesti ristiriitainen haluamisen ja todellisuuden suhteen.
Tulevaisuuden matkustamista ja kaupunkeja tutkitaan ympäri Eurooppaa. Eräs suomalainen tutkimus tutki työmatkoja, ja niiden tulevaisuutta. Tutkimus tehtiin ennen vuotta 2020 ja se kertoi, että 23 % vastaajista uskoi kerran viikossa työpaikalla käymisen hyvin riittävän ja jopa 11 % oli jo silloin sitä mieltä että pari kertaa kuukaudessa riittäisi. Vuosi 2020 on osoittanut kaikille, että työpaikalla ei monessa liiketoiminnassa tarvitse käydä niinkään paljoa. Itseasiassa vuosi 2020 on tuonut tutkijoille paljon lisätietoa siitä, miten yhteiskunta voisi toimia tulevaisuudessa, jos liikenne olisi selkeästi rajatumpaa kuin nyt. Miksei olisi mahdollista että 2050-luvulla yleinen liikkuminen olisi täysin rajattua ja kaikki ostokset yms tapahtuisivat digitaalisesti ja ostokset kuljettaisiin automaattisesti? Sekä kansalaiset että tutkijat sekä asiantuntijat uskovat siihen, että 2050-luvulla me emme enää käy kaupoissa henkilökohtaisesti.
2050-luku ei ole kaukana
Jos eurooppalaisilta kysyttäisiin nyt, uskovatko he automaattisen auton tulemiseen, niin tekniikkaan uskovat monetkin, mutta monet myösa epäilevät tekniikan pärjäävän vaihtelevissa sääolosuhteissa. Tutkimusten mukaan 2050-luvulla 29 % ihmisistä uskoo yhä ihmisen ajavan itse autoa.