Hyundai IONIQ 5 on Viron Vuoden auto 2022

Hyundain uusi sähköauto IONIQ 5 voitti Viron Vuoden auto 2022 -kilpailussa. Voittaja julkistettiin 8.12.2021 LaitseRallyParkissa järjestetyssä gaalassa.

Hyundain uusi sähköauto Ioniq 5 voitti Viron Vuoden auto 2022 -kilpailussa. Voittaja julkistettiin 8.12.2021 LaitseRallyParkissa järjestetyssä gaalassa.

Hyundai Ioniq 5 keräsi kaikkiaan 63 pistettä ja voitti kilpailun selvällä 21 pisteen erolla. Kilpailun kolmannelle sijalle ylsi Hyundai i20 39 pisteellä.

Ensimmäisen kerran sähköauto voitti Viron Vuoden auto -tittelin viime vuonna, jolloin Porsche Taycan vei voiton. Vuoden 2022 kilpailussa kaksi parasta autoa olivat molemmat sähköisiä, toiseksi eniten pisteitä keräsi Škoda Enyaq.

Hyundai voitti Viron Vuoden auto -kilpailun nyt ensimmäisen kerran. Edellisen kerran merkille tuli menestystä vuonna 2012, jolloin Hyundai oli kilpailussa toisella sijalla. Viron Vuoden auto -kilpailun 22-vuotisessa historiassa tittelin on voittanut 13 eri automerkkiä.

Viron Vuoden auton valitsee autotoimittajista koostuva tuomaristo. Kilpailun järjestää Viron Tekniikan Maailma -media ja sitä tukevat Shell Helix ja Alexela. Viroon oli viimeisen 12 kuukauden aikana saapunut yli 30 uutismallia, joista tuomariston jäsenet valitsivat finalistikuusikon.

Marraskuun lopussa Hyundai menestyi myös Liettuan Vuoden auto -kilpailussa. Ioniq 5 voitti Paras sähköauto, Paras innovaatio ja Paras design -palkinnot. Paras perheauto -palkinto meni Hyundai Santa Felle. Latvian Vuoden auto -alkukilpailussa Hyundailta ovat mukana Ioniq 5, i20, Bayon, Tucson ja Santa Fe. Voittaja ratkeaa tammikuun lopulla. Myös Suomessa Ioniq 5 on Vuoden auto -kilpailun finaalissa, voittaja julkaistaan 16.12.2022. 

Lähde: News Cision

LUE MYÖS:
BMW iX:n matkustajien suojaaminen onnettomuustilanteissa perustuu integroituun turvallisuuskonseptiin. Turvanhallintajärjestelmä ohjaa toimintaa saumattomasti. Auton tukirakenteet ovat erittäin vahvat ja niissä on tarkasti suunnitellut muotoaan muuttavat törmäysvyöhykkeet, jotka vaimentavat törmäyksen iskua ja vähentävät sen vaikutusta matkustajiin. BMW iX:n korin rakenteessa yhdistyy alumiininen space frame -korikehikkorakenne matkustamon hiilikuituiseen kehikkoon. Katossa, kyljissä ja auton takaosassa on käytetty hiilikuituvahvisteisesta polymeeristä (CFRP) valmistettuja erityisen vääntöjäykkiä komponentteja.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.