Kia Sportage ladattavana hybridinä – 70 kilometriä puhtaasti sähköllä
Viidennen sukupolven myötä Kia Sportagen mallistosta löytyy ladattava hybridi. Jopa 70 kilometrin toimintamatka ja tehokas lataus varmistavat aidon taloudellisuuden.
- Sportage on yksi Kian suosituimmista malleista
- Viidennen sukupolven myötä mallistoon saadaan vakuuttava ladattava hybridi
- Aina nelivetoinen malli tarjoaa tehoa 265 hv ja vääntöä 350 Nm
- Sähköinen toimintamatka yhdellä latauksella 70 km, CO2-päästöt 31 g/km
- Nykyaikaiset kuljettajaa avustavat järjestelmät parantavat mukavuutta ja turvallisuutta
Kia Sportage on yksi Kian malliston kulmakivistä. Pelkästään vuonna 2015 esiteltyä Sportagen neljättä sukupolvea on myyty maailmalla noin 2,5 miljoonaa kappaletta ja tästä noin 730 000 Euroopassa. Vuonna 2021 Sportage oli maailmanlaajuisesti Kian myydyin malli 363 000 kappaleella.
Uuden viidennen sukupolven Kia Sportagen kohdalla eurooppalaisten autoilijoiden tarpeet ja mieltymykset on huomioitu suunnittelun alusta lähtien. Tärkeä osa tätä ovat auton sopusuhtaiset mitat, avarat tilat sekä panostus laatuvaikutelmaan. Sportage on myös ensimmäistä kertaa tarjolla ladattavana hybridinä. Tehokas ja taloudellinen aina nelivetoinen katumaasturi ottaa haltuun malliston kärkipaikan. Tällä merkittävällä uutuudella Kia tähtää mukaan Euroopassa kasvavaan sähköistettyjen SUV-mallien markkinaan. Mallin eurooppalaisuutta vahvistaa myös sen valmistuspaikka; uudet Sportaget valmistetaan Kian modernilla Slovakian tehtaalla Zilinassa.

Inspiroiva muotoilu
Viidennen sukupolven Sportage sykähdyttää muotoilullaan. Kian uusi muotoilufilosofia yhdistää ainutlaatuisella tavalla uskallusta, tunnetta ja modernia tyyliä lopputuloksen ollessa kuitenkin luonnollinen ja tasapainoinen.
Keulasta löytyy tuorein versio Kian tunnetusta ja tunnistettavasta Tiger Nose -maskista. Leveän ja mahtipontisen maskin molemmin puolin sijaitsevat ledeillä toteutetut bumerangin muotoiset päiväajovalot. Sivuprofiilin selkeät vaakasuuntaiset linjat sekä laajat tasaiset pinnat luovat autolle jämäkän olemuksen. Nouseva ikkunalinja sekä tyylikäs C-pilari tuovat kokonaisuuteen dynaamisuutta. Takaosassa huomio kiinnittyy takavalot yhdistävään vaakalinjaan, joka korostaa Sportagen leveyttä.
Uusi viidennen sukupolven Kia Sportage on kasvanut ulkomittojen osalta maltillisesti edeltäjäänsä verrattuna. Mittojen kasvun lisäksi tilantarjontaa sisällä on parantunut tehostuneen tilankäytön ansiosta. Kuljettajan ympäristöä hallitsee upeaa uuttaa tyyliä edustava laaja kaareva lasipinta, jonka alta löytyvät kaksi 12,3-tuumaista näyttöä. Näistä keskimmäisen kautta käytetään auton multimedia- ja navigointijärjestelmiä, ja kuljettajan edestä löytyy selkeästi olennaisen informaation tarjoava sekä muokattavissa oleva mittaristo.
Tehoa ja taloudellisuutta
Kia Sportage Plug-in Hybridin voimalinjan perustana toimii 1,6-litrainen nelisylinterinen bensiinimoottori. Auton sähkömoottori sijaitsee polttomoottorin ja kuusiportaisen automaattivaihteiston välissä. Voimalinjan kokonaistehoksi kirjataan 195 kW (265 hv), mikä varmistaa vaivattoman suorituskyvyn kaikissa arkisissa tilanteissa. Molempien moottorin voima välitetään tarvittaessa kaikille neljälle pyörälle, joten tehot saadaan parhaalla mahdollisella tavalla hyötykäyttöön myös liukkaammalla kelillä. Neliveto on toteutettu sähköisesti ohjatulla monilevykytkimellä.
Hybridiakuston kapasiteetti on 13,8 kWh, mikä tarjoaa WLTP-syklin mukaiseksi toimintamatkaksi pelkällä sähköllä ajettaessa 70 kilometriä. Tämän ansiosta iso osa arkisista autoilutarpeista on mahdollista ajaa pelkän sähkön voimalla. Auton oman laturin teho on 7,2 kW, minkä ansiosta akun lataaminen tyhjästä täyteen kestää parhaimmillaan 1h 45min.
Uuden Kia Sportage Plug-in Hybridin WLTP-syklin mukainen keskikulutus on vain 1,1 l/100 km ja tätä vastaavaksi CO2-päästöksi kirjataan 31 g/km.
Tekniset tiedot | Sportage 1,6 T-GDI PHEV AWD |
Polttomoottori, cm3 | 1 598, turboahdin |
– Teho, kW (hv) | 132 (180) |
– Vääntö, Nm | 265 |
Sähkömoottori | Kestomagnetoitu synkronimoottori |
– Teho, kW (hv) | 66,9 (91) |
– Vääntö, Nm | 304 |
Yhteisteho, kW (hv) | 195 (265) |
Yhteisvääntö, Nm | 350 |
Vaihteisto | 6 vaihdetta, momentinmuunnin |
Akusto, kWh | 13,8 |
Auton latauslaite, kW | 7,2 kW (1×32 A) |
0–100 km/h, s | 8,2 |
Huippunopeus, km/h | 191 |
WLTP yhdistetty kulutus, l/100 km | 1,1 |
Sähkönkulutus, kWh/100 km | 16,9 |
CO2-päästöt, g/km | 31 |
WLTP toimintamatka sähköllä, km | 70 |
Massat | |
Omamassa, kg | 1 830–1 922 |
Perävaunumassa jarruin, kg | 1 350 |
Mitat | |
Pituus, mm | 4 515 |
Leveys, mm | 1 865 |
Korkeus, mm | 1 650 |
Akseliväli, mm | 2 680 |
Tavaratila, l | 540–1 715 |
Koko malliston tekniset tiedot löydät Kian verkkosivuilta.
Kattava varustelu vakiona
Uuden Kia Sportage Plug-in Hybridin hinnat alkavat EX-varustetason 45 776 eurosta. Jo tämän mallin varusteluun kuuluvat muun muassa 12,3-tuumainen multimediajärjestelmän näyttö, kolmialueinen automaatti-ilmastointi, mukautuva vakionopeudensäädin, kaistavahti ja moottoritieajoavustin, automaattinen hätäjarrutus risteystoiminnolla, sekä ulkonäön viimeistelevät 19-tuumaiset kevytmetallivanteet.
Malliston huipulta löytyy GT-Line, jonka varustelun kohokohtana on ensimmäistä kertaa Sportagen historiassa sähköisesti säätyvä iskunvaimennus viimeistelemässä ensiluokkaisen ajomukavuuden. Huippuvarustellun Sportage Plug-in Hybrid GT-Line -mallin hinnat alkavat 52 157 eurosta.
Koko malliston tarkat ja ajankohtaiset hinta- sekä varustetiedot ovat ladattavissa Kian verkkosivuilta.
Lähteet: Kia / epressi
Ei kyllä oikeasti toimi sähköllä 70 km. Ensimmäiset 15 km polttomoottori pääosassa ja jatkaa puksuttamistaan myöhemminkin eli ei aitoa sähköajoa. Sanoisin jopa huijausta. Voisi kuvitella, että lyhyellä matkalla voisi mennä aina sähköllä. Varmaan oikea ajomatka ilman polttomoottorin apua luokkaa 30-35 km