Kaupunkiautoilu ja tarjoukset

Oletko ostanut auton sitä ajatellen, että se mahtuisi parkkiruutuun kauppakeskuksessa tai kaupungin keskustan kapeille kujille? Tai oletko seurannut tarjouksista uuden auton oston harkinnan aikana, mistä saisit edulliset renkaat auton oston yhteydessä tai maksutta sen sisälämmittimen.
Samalla tavalla tarkastelet varmasti myös nettipelien suhteen kasinotarjoukset, ennen kuin valitset minne menet pelaamaan? Tietenkin jos sinulla on jo autoissa oma vakituinen merkki sekä se vakituinen autoliike, ja siellä automyyjä, niin sinun ei välttämättä tule mieleenkään katsella toisten liikkeiden tarjouksia. Sama asia on vanhemmilla pelaajille, jotka ovat vuosikausia käyttäneet saman operaattorin pelipalveluita. Heille ei tule mielenkään katsella toisia sivustoja, vaikka niillä voisi ollakin melkoisia rahanarvoisia tarjouksia.
Auto on myös yksi niistä ostoksista, joka menettää välittömästi ostoksen jälkeen suurimman osan arvostaan. Ainoastaan oikeat superautot, joita joutuu odottamaan jopa vuosia saadakseen, tai ennen edes listalle pääsyä on tunnettava oikeita henkilöitä ja sittenkin maksaa vielä miljoonia saada itse auto…. ehkä ne autot säilyttävät arvonsa paremmin. Tavallinen 30 000 euroa maksava auto menettää heti ulosajettuna hinnastaan sen 15-20%.
Uuden auton ostaminen
Missä vaiheessa sinä mietit auton vaihtoa? Kuulutko siihen autoilijaryhmään, joka ajaa autot aina loppuun asti ja ostaa seuraavan käytettynä. Vai ajatko oman autosi loppuun, mutta ostat aina uuden auton seuraavaksi? Entä sitten tämä varsin yleinen tapa, että ostat uuden auton ja vaihdat seuraavaan jo 3-4 vuoden päästä?
Jokainen autoja katseleva ja ostava perustelee uuden auton hankinnan itselleen eri tavoin, mutta harvat meistä edes tietävät niitä todellisia syitä, miksi päädymme tiettyyn merkkiin tai tietynlaiseen autoon. Jopa autonostaminen on pitkälti päätöksenteon kohdalta automaatio, jonka päätöksen syntyyn liittyy paljon henkilökohtaista historiaa sekä sosiaalisen verkoston paineita. Eikä automainonta ole missään mielessä turhaa, monet seuraavista autonostajista ovat vielä kahden vaiheilla. He siis eivät ole vielä päätyneet johonkin tiettyyn merkkiin tai malliin, ja autonensiostajiin mainonnalla todellakin on vaikutusta.
Jopa pankit kertovat nykyään omilla sivuillaan miten auto tulisi ostaa, ja mitä pitäisi ostoksilla ollessa huomioida.
Auton voi nykyään ostaa jopa tilaamalla netistä, katsomatta, kokeilematta…. mutta kun se netistä tilattu auto tuodaan ostajalle, silloin viimeistään pitää se auto testata. Saat nimittäin palauttaa netistä tilatun auton etämyynnin sääntöjen mukaisesti. Auto on tehty ajettavaksi, joten hyvä ajettavuus on tärkeä varmistaa ennen kuin päätät auton ostamisesta. Kun olet tarkistanut auton tiedot ja yksityiskohdat, testaa auton toimivuus ja ajokokemuksen miellyttävyys koeajolla.
Automainoksista

Vuosien varrella olemme saaneet todistaa, jos jonkinlaista automainosta niin printissä, televisiossa, netissä kuin radiossakin. Olemme keränneet tähän joitakin helmiä menneiltä vuosilta.
Muistatko tämän Peugeot mainoksen:
Tai tämän uudemman, vuonna 2003 tehdyn ja kuulemma miljoona puntaan maksaneen Honda mainoksen:
Yksi kuuluisimmista tämän vuosisadan automainoksista tulee Volkswagenilta USA:sta. Mainos tehtiin vartavasten vuoden 2011 Super Bowl tauolle ja sen teki Donny Deutch Advertising Inc ja aiheena oli Volkswagen Passat. Tässä siiis ”The Force” mainos:
Tarjoukset ja uusi auto
Millaisia tarjouksia sitten nykyään liitetään uusien autojen kauppaan, ja mitä liitetään käytettyjen autojen kauppaan. Menneinä vuosina on uusille autonomistajille annettu polkupyöriä, älypuhelimia ja tabletteja kotiin viemisinä. Varsinaiset lippikset ja muut pienet lahjat ovat hieman menettäneet merkitystään.
Pääosassa tarjouksissa ovat rahoitusvaihtoehdot ja niiden korkojen mahdollisimman pieni taso. Myös erilaiset lisävarusteet kuten toiset renkaat, lisälämmitin, navigaattori ja vastaavat ovat varusteita, joita useimmiten näkee paketoitavan varsinkin uuden auton kylkeen. Myös metallinhohtoväri ja alumiinivanteet ovat yleisiä lisävarusteita, joita myydään uuden auton ostajalle hintaan sisältyen.
Jos mietit omia auto-ostojasi, kuinka monta kertaa olet mennyt järjellä, ja kuinka monta kertaa ostoksesi on sanellut tunteet?