Kaasuautoilu

Kaasuautoilu on edennyt Suomessa hitaasti. Jos verrataan Suomea naapurimaihin Ruotsiin ja Norjaan, Suomi tulee kaukana takana, vaikka kaasuautoilu itsessään on hyvä vaihtoehto polttomoottoriautolle ja Suomesta löytyy iso Gasum kaasutoimittajaksi.

Vuosi 2017 oli Suomessa kaasuautomyynnille positiivinen, sillä vuoden päätteeksi Suomen teillä liikkui 1234 uutta kaasukäyttöistä ajoneuvoa enemmän, kun esimerkiksi vuotta aikaisemmin eli 2016 uusia autoja rekisteröitiin vain 317. Suomalaisten mieliin ovat eniten Skoda Octavian kaasuautomalli mutta myös Audin, Volkswagenin ja Seatin malleja rekisteröitiin hyvin. Nykyarvioiden mukaan kaasuautoja on Suomen maanteillä vuoden 2018 alkuun mennessä noin 3500 kappaletta.

Vuoden 2018 voimaan tullut muuntotuki henkilöautoille kannustaa myös puhtaampiin ratkaisuihin. Kun bensiini- tai dieselkäyttöisen henkilöauton muuttaa toimimaan kaasulla tai etanolilla, muutoksen kustannusten kattamiseksi voi saada rahallista tukea. Muuntotuki on peräti 1000 euroa, kun auto konvertoidaan kaasukäyttöiseksi.

Tankkausverkosto paranee

Samalla kun autojen määrä on tasaisesti lisääntynyt, ovat myös tankkauspaikat lisääntyneet, lisäksi Gasum on tuonut markkinoille kaasuautoilijoille kuukausihinnoittelumahdollisuuden yksityisille autoilijoille. Vuonna 2018 kuukausihinta oli 89 euroa.

Suomessa on muutamia palveluntarjoajia, jotka myyvät kaasukäyttöisiin henkilöautoihin tarkoitettua paineistettua maa- ja biokaasua (CNG). Ylivoimaisesti laajin kaasutankkausverkosto on Gasumilla, jolla on tällä hetkellä 28 kaasuasemaa Suomessa. Gasum on kertonut tavoitteekseen 35 uuden kaasuaseman rakentamisen lähivuosien aikana. 

Suomeen vuonna 2019 uutena maahantuotavat kaasuautot

Audi A3 g-tron
Audi A4 Avant g-tron
Audi A5 g-tron
Opel Astra
Opel Zafira
Seat Arona
Seat Ibiza
Seat Leon TGI Style
Seat Leon ST TGI Style
Seat Mii Ecofuel
Skoda Octavia G-TEC
Skoda Octavia Combi G-TEC
Skoda Citigo G-TEC
Volkswagen Golf TGI
Volkswagen Golf Variant TGI
Volkswagen eco Up!
Volkswagen Caddy Combi
Volkswagen Caddy Maxi Combi

Kaasuauton kannattavuudesta

Iltalehti kirjoitti kaasuautoista hyvä artikkelin, jossa kävi ilmi mm. se, että biokaasun ajonaikaiset CO2-päästöt lähenevät nollaa ja elinkaaren aikaiset päästötkin ovat 85 prosenttia bensa-autoa pienemmät. Maakaasun pääsee 25 prosenttia pienempiin elinkaaripäästöihin suhteessa bensa-autoon.