Apua kevääseen

Kevät on autonomistajille pahaa aikaa, jollei varsinainen autokuume iske, niin tie vie kuitenkin yllättävän usein autoliikkeeseen – ja siitä on syntynyt alalle sanonta renkaanpotkijoista, ihmisistä, jotka tuntevat vetoa autoja kohtaan, mutta ei sillä hetkellä välttämättä ole ostamassa uutta autoa.

Mukavuutta ajamiseen

Kevät tuo tullessaan myös ilon ihmisten kasvoille ja monesti samalla myös autoa halutaan kohentaa tavalla tai toisella. Yksi helpommista tavoista on asentaa itse autoon lisämukavuutta laittamalla auton aurinkosuojakalvo sivuikkunoihin. Aurinkosuojakalvo on mahdollista asentaa itsekin omaan autoon, tai sitten tilaat kalvot ja viet asennettavaksi paikalliseen autoteippaamoon. Esimerkiksi 3M BS -tummennuskalvot ovat valmistettu värjätystä polyesteristä. Black Shade -kalvo torjuu jopa 43% aurinkoenergiasta ja UV-säteilystä yli 99%.

Huomioithan, että et saa kalvottaa etulasia etkä kuskin tai apukuskin puolisia ikkunoita, ainostaan takaikkunat ja takalasin. Kun sitten ostat suojakalvon, älä osta sitä tavaratalosta, vaan osta kunnon merkki- ja laatutuote. Huonojen kalvojen ongelmana on heikon kestävyyden, naarmuuntumisen ja huonon lämmöntorjuntakyvyn lisäksi se, etteivät ne kutistu tarpeeksi tai juuri lainkaan. Tummennuskalvon asentaminen kuperalle pinnalle (takalasi) on tällöin lähes mahdotonta.

Uutta autoa katsomassa

Autoliikkeet eivät hirveästi kilpaile erilaisilla erikoistarjouksilla, mutta ne tarjoavat omissa kampanjatapahtumissaan edullisia rahoitusvaihtoehtoja uusiin autoihin, ja jos on vaihtamassa omaa autoaan ja tietää jo, minkä auton on itselleen tilaamassa, kannattaa kenties odottaa se muutama tai pari viikkoa, jotta autokaupassa on tällainen kampanja, ja säästät ostaessasi euroja autokaupan koroissa ja kuluissa, ja voit saada myös tarjouskaupassa autoon lisävarusteita, jotka olisivat ilman kampanjaan huomattavasti kalliimpia. Uusi auto todennäköisesti joka tapauksessa joudutaan tilaamaan tehtaalta, joten et saisi sitä sen nopeammin, tilaat sen tänään tai parin viikon päästä, mutta sen sijaan voit säästää muutaman satasen kuluissa odottamalla parempaa hetkeä.

Autojen palvelupaketit

Nykyään kun ostat auton, autokauppias voit tarjota pakettia, mikä sisältää kaiken. Paketti voi sisältää kaikki auton tarvitsevat huollot, renkaat, renkaiden säilytykset, katsastukset, vakuutukset, kaikki muut paitsi käyttökulut eli polttoaineen tai sähkön, ja autokauppa voi tarjota tämän kaiken kuukausimaksulla. Tämä on uudenlaista palvelukokonaisuutta, mitä eivät kaikki autoliikkeet tarjoa, lähinnä sellaiset, joilla on uusien autojen merkkiedustus tai sellaiset rahoitustahot, jotka rahoittavat uusia ja leasing autoja. Tällaisessa kk-maksuajattelussa on kyse eräänlaisesta auton leasing-vaihtoehdosta, joka tarjoaa vaivatonta ajamista auton omistajalle.

Uudet autot – uusi ajotyyli

Onko sinulla jo sähköauto tai hybridi? Oletko mielestäsi hyvä kuski ennakoimaan? Nimittäin mikäli sinulla on uuden tekniikan auto ja olet hyvä ennakoimaan, opettele jarruttamaan! Tämä ohje ei ole turha, sillä todellisuudessa kuski, jolla on uuden teknologian auto ja joka osaa ennakoida liikenteessä, käyttää jarrua liian vähän ja auton ensimmäisessä tai viimeistään toisessa huollossa auton jarrulevyt menevät vaihtoon, koska ne ovat ruostuneet – käyttämättömyydestä, jos et usko tätä, käy autohuollossa kysymässä. Tämä tarkoittaa käytännössä, että vaikka ennakoit liikenteessä, sinun tulee aina silloin tällöin jarruttaa kunnolla, millä varmistetaan jarrujen toimintakunto jatkossakin- vinkki, vinkki.

Hybridien toiminnassa on eroavuuksia niin merkkien välillä kuin myös täyssähköautoihin verrattuna, ja kaikilla pitää osata ajaa oikein. Täyssähköautoihin verrattuna, esimerkiksi uuteen Hyundai Ioniq EV:hen, Toyotan järjestely hieman häviää käyttäjäystävällisyydessä. Ioniqissa on moottorijarrutuksessa eri jarrutusasetuksia, joiden voimakkuutta kuljettaja voi käsin hallita lähes silmänräpäyksessä.

Ps. Autoalan teettämän liikennebarometrin alustavien tulosten mukaan yli puolet suomalaisista olisi valmis hankkimaan ladattavan hybridin. Ladattava hybridi on todennäköisesti monelle autoilijalle välivaihe ennen mahdollista täyssähköautoon siirtymistä. Liikennebarometrin mukaan autoilijoilla on täyssähköautoiluun siirtymisessä vielä useita haasteita voitettavaksi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *