Autonvuokraus historian silmin

Autonvuokraus on meille kaikille varmasti konseptina hyvin tuttu asia, mutta kuinka moni tuntee autonvuokrauksen historian? Sitä ei varmasti kovin moni ole koskaan tullut edes ajatelleeksi. Siksi me päätimme tutustua aiheeseen tarkemmin! 

Vuokraamisen suosio on kasvanut viime vuosina siihen malliin, että moni varmasti luulee koko alan olevan lähivuosien kehityksen tulosta. Jo muinaisessa Roomassa kuitenkin vuokrattiin hevosvaunuja. Sen jälkeen käytännössä kaikissa maissa on vuosien varrella ollut vuokralla jos jonkinlaista vaunua ja liikkumavälinettä. 

Model T mahdollisti vuokraustoiminnan

Ensimmäisiä viitteitä varsinaisten autojen vuokrauksesta löytyy vuodelta 1904, kun polkupyöräliike Minneapolisista mainosti vuokraavansa autoja. Ala sai isompaa tuulta allensa kuitenkin vasta noin vuosikymmen sen jälkeen.

Fordin Model T oli käytännössä ensimmäinen myyntiin tullut kohtuuhintainen auto, joita valmistettiin myös Suomessa. Vuonna 1908 lanseerattu automalli toi autoilun suuremman yleisön ulottuville. Nykyään Fordin Model T -auton vuokraus on hieman harvinaisempaa, mutta hyvällä onnella sellaisia löytää vieläkin Limousinet.fi-tapaisilta, museoautovuokrausta tarjoavilta yrityksiltä. Alkuaikoina automalli antoi kuitenkin tilaisuuden autonvuokraajille, sillä he pystyivät ostamaan useampia autoja käytettäviksi. 

Saksan Baijerissa vuonna 1912 autonvuokrauksen aloitti Martin Sixt kolmen auton voimalla. Ensimmäisen maailmansodan aikana Saksan armeija takavarikoi autot käyttöönsä. Sama tapahtui toisen maailmansodan syttyessä ja sen jälkeen autovuokraamo palasi takaisin taksifirmana kyydittäen Yhdysvaltojen armeijan henkilökuntaa. Kuitenkin jo vuonna 1951 autonvuokraus jatkui perinteiseen tapaan. Matkailu olikin uudessa nousussa sotien jälkeen, mikä johti uusien kansainvälisesti tunnettujen autonvuokrausfirmojen syntyyn.

Vuonna 1920 oli tavanomaista vuokrata autoja suoraan sivukaduilta. Vilkkailla liiketoiminta-alueilla ei tällaista toimintaa näkynyt ollenkaan. Vuokrat maksettiin käteisellä, luottoa myönnettiin hyvin harvoin.  Lisäksi matkat sekä vuokra-ajat olivat yleensä hyvin lyhyitä. Pääasiassa autoja vuokrattiin sellaisille, joilla ei ollut varaa hankkia omaa. 

Pitkä matka on kuljettu siitä tähän päivään, jolloin homma hoituu missä ja milloin vain netin välityksellä. Esimerkiksi Halpavuokraauto.fi vertailusivustolla voit vertailla autojen hintoja ja saatavuutta ympäri maailmaa. Yritys on perustettu vuonna 2008 ja sen hakukone etsii yli 550 autonvuokrausyrityksen hinnat.

Rapakon takaiset pioneerit

Yhdysvaltojen puolella, Nebraskan Omahassa, toimintaa aloittelivat Saundersin neljä veljestä. Vuonna 1915 veljekset pitivät vielä kiinteistöfirmaa, joskin ongelmallista sellaista. Idea autonvuokraukseen syntyi Harris Saundersin kyydittäessä silloista lemmittyään Moline Dreadnaughtilla. Auton hajosi kesken matkaa ja kulkupeli jouduttiin hinaamaan korjaukseen viikkojen ajaksi. Tämä oli isompi takaisku, sillä että veljekset käyttivät autoa myös kiinteistöfirman toiminnassa. Myyntitoiminta estyi näin samaten viikoiksi.  Tästä ongelmasta ja sen ratkaisusta syntyi alkukipinä autonvuokraustoimintaan Yhdysvaltojen puolella.

Harris päätyi sopimaan erään kiinteistöfirmansa myyntimiehen, Frank Arndtin kanssa, hänen Model T Fordinsa vuokrauksesta. Harris sopi maksavansa Arndtille kuusi senttiä per maili arvioidusta matkamäärästä – autossa ei ollut mittareita täsmälliseen mittaukseen. Joe Saunders alkoi tehdä laskelmia satojen tai mahdollisesti tuhansien vuokra-autojen tuotto-odotuksista. 

Joe Saunders meni naimisiin 1916 ja kuherruskuukauden päätteeksi päätti jättää kiinteistöliiketoiminnan ja siirtyä kokonaan autonvuokrauksen pariin. Vuoden loppupuolella hän onnistui hankkimaan käytetyn Ford Model T -auton ja laittoi lehteen ilmoituksen vuokrattavasta autosta.

Ensimmäinen asiakas saapui, teki matkansa ja maksoi matkan lopuksi. Alkuaikoina jännitystä on varmasti tarjonnut sekin, että tuleeko asiakas takaisin vai jääkö sille tielle? Muutamassa viikossa autojen määrä olikin kasvanut jo kolmeen ja tulovirta jatkoi kasvuaan. Pian veljekset vuokrasivat vanhan tallin ja rakensivat liiketoimintaansa niissä tiloissa edelleen. Kiinteistöliiketoiminta sai jäädä kaikkien veljesten osalta vähemmälle huomiolle, käytännössä hoitamaan itse itsensä.

Veljeksien isä Warwick oli markkinoimassa rautamalmiomistuksia etelässä, kun hän kuuli veljeksien jokseenkin oudoista ja vaarallisista liiketoimista. Hän palasi takaisin Omahaan kummastelemaan poikien puuhia ja mitä enemmän hän toimintaa seurasi ja tutki, sitä kiinnostuneempi hän siitä oli. Loppujen lopuksi hän kehotti myös veljeksistä Harrisia, joka oli lähtenyt toisalle työskentelemään valuraudan parissa, palaamaan takaisin Omahaan. Ja niin käynnistyi neljän veljeksen ja isän operoima liiketoiminta.

Vuonna 1917 vuokrasi perhe Omahan keskustasta tallin ja ajoivat hevoset pihalle. Nyt vuokralla oli jo 120 Ford Model T -autoa, sekä muutama kuorma-auto. Sivukonttori avattiin 1919 Kansas Cityssä ja 1920 Birminghamissa. Kansas Cityn sivukonttorista tuli 1922 pääkonttori ja laajeneminen jatkui kiivaasti aina vuoteen 1929 saakka, jolloin sivukonttoreita oli jo 87 osavaltioiden pääkaupungeissa. Loppujen lopuksi 30-luvun lama, eli suuri lama, vei yrityksen konkurssiin. Mutta sekään ei kuitenkaan lopettanut Saundersien toimintaa alalla.

Kilpailevaa toimintaa 

Pian sen jälkeen, kun Saundersin veljekset aloittivat toimintansa, muuan nuorimies silmäili tulevaisuuden alaa ja näki siinä potentiaalia. Walter L. Jacobs aloitti autonvuokraustoimintansa Chicagossa vuonna 1918. Hänellä oli käytössään 12 mustaa Model T Fordia, joita hän vuokrasi kymmenen dollarin päivähintaan.

Kun puuhakas nuorimies ei ollut laskemassa tilityksiä, vietti hän aikaansa korjaten tai putsaten autojaan. Sen lisäksi hän käytti autojaan mainostuksessa, kiertäen autojen kanssa mainoskyltit niihin kiinnitettyinä. Jacobs onnistui toimissaan siinä määrin hyvin, että autojen määrä oli kasvanut viidessä vuodessa 565 autoon. Vuoden autovuokrat tuotti miljoona dollaria vuodessa, mikä oli merkittävä saavutus vuoden 1923 kriteereillä.

Näihin aikoihin John D. Hertz päätti laajentaa omaa toimintaansa ja osti Jacobsin firman samalla palkaten hänet pyörittämään toimintaa. General Motors Corp osti Hertzin vuonna 1926. Vuokraustoiminta myytiin vuonna 1953 Omnibus Corp -nimiselle firmalle, joka sittemmin adoptoi nykyisen Hertz nimen toiminnalleen. Aina 50-luvulle saakka auton omistusta pidettiin enempi statusarvona. Auton omistaminen ole enää tänä päivänä yhtä olennainen asia, erityisesti jos asuu kaupungissa hyvien julkisten kulkuyhteyksien äärellä. Kun autoa tarvitsee, niin sellainen on helposti ja nopeasti saatavilla vaikka verkosta – kiitos auton

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.